English

Forord fra Designerhjem

Når jeg kommer på besøg hos mennesker for første gang, kan jeg ikke lade være med at opfatte de hjemlige omgivelser som et spejlbillede af beboernes personlighed. De rum, vi lever i, danner rammen om vores egen historie, og sådan kommer rummene til selv at fortælle historier. Visuelle beretninger i tre dimensioner om hvem vi er, og den tid vi lever i.

Designerhjem er blevet til, fordi jeg brænder for mode, interiør og fotografi, og fordi jeg af natur er nysgerrig. Bogen tegner et billede af 16 kreative hjem, beboet af en stribe markante profiler med tilknytning til modebranchen i England, USA, Italien og Danmark. Vi kender måske deres navne via deres produkt, men hvem er de, hvor kommer de fra, og hvor går de hen, når de går hjem?

De mennesker, der har med mode at gøre, er som regel også visuelt begavede, når det gælder indretningen af deres boliger. Ud over at afspejle deres personlighed er deres hjem derfor også udtryk for en æstetisk holdning. Jeg har af samme grund ikke stylet billederne særlig meget. Beboerne kan jo selv, og det var deres særpræg, jeg gerne ville indfange. Det er muligt, at flere af stederne, vi har fotograferet, ser ualmindeligt indbydende og ordentlige ud, men bag næsten samtlige hjem er der roderum og pulterkamre, somme tider ligefrem mindre pakhuse, til de ting, der ikke er inde lige nu, men alligevel er for gode til at skille sig af med.

Deltagerne i Designerhjem har den faglige professionalisme og stolthed til fælles. De er ikke udvalgt, fordi de bor, som de gør, men fordi deres personlige stil, deres produkt eller deres virksomhedsfilosofi har gjort indtryk på mig.

Flere af bogens designere rejser op mod 200 dage om året. Det afspejler sig i deres måde at indrette sig på, idet flere af bogens hjem udstråler en anonym ro, der leder tanken hen på internationale designerhoteller. Rejserne har den positive effekt, at de introducerer nye indtryk og tendenser, som designerne tager med sig hjem og integrerer i såvel deres arbejde som i de private omgivelser.

Andre fællestræk er også travlhed, messer, shows – og stress. Bedst som en kollektion er færdig, er en ny i gang. En proces som en vindmølle, der konstant og vedvarende snurrer – en branche, der samtidigt også kan være svær at give slip på. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at familierelationerne og samarbejdet generationerne imellem har en stor betydning for de fleste af deltagerne. En del af de firmaer, som de portrætterede designere er involveret i, er eller har været familieejede – skabt fra bunden – og i en del tilfælde engagerer de fortsat ægtefæller, søstre, brødre, mødre, fædre eller børn.

Tak til fotograf Andreas Mikkel Hansen, redaktør Lil Vad-Schou fra Gyldendal, grafiker Jan Bilgrav, Signe Wenneberg, Sadolin/Glostrup og SAS Scandinavian Airlines. En stor tak til alle beboerne fra disse vidt forskellige private baser, der så generøst åbnede døren til deres hjem. og ikke mindst tak til alle de mange, der hjalp til undervejs, så Designerhjem kunne se dagens lys.